• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Національно-патріотичне виховання
  • Національно-патріотичне виховання дітей та молоді засобами еколого-натуралістичної творчості, проведення дитячо-юнацької еколого-натуралістичної гри „Паросток”

Національно-патріотичне виховання дітей та молоді засобами еколого-натуралістичної творчості, проведення дитячо-юнацької еколого-натуралістичної гри „Паросток”

Святе Письмо говорить, що спочатку Бог розселив людей по всьому світу і кожному народу дав землю. Богом дана земля є святою і рідною.

/Files/images/patrot/hqdefault (1).jpg

Тому її захист – це найперший обов’язок кожного народу. Для українців такою землею є Україна. Вона полита потом і кров’ю сотень поколінь наших працелюбних і героїчних предків, які зберегли для нас нашу солов’їну мову, а нас самих наділили веселою вдачею, співучістю, працьовитістю та високою мораллю. Ми можемо пишатися мальовничою природою, родючою землею, лагідним кліматом, безліччю корисних копалин і неповторної краси краєвидами. Головне, що ми сьогодні маємо усвідомити: ми не пришельці на цій землі, наші предки її ні в кого не відбирали, ми, українці, на своїй землі і маємо таке глибоке коріння, що його не вирвати ніякими силами.

Шановні колеги, легко бути патріотом в країні, яка має високий рівень економічного розвитку, відповідно високий рівень добробуту, низький рівень безробіття чи злочинності.

Що ж робити нам?

Коли зараз ми живемо в період значних викликів і загроз, коли відбувається тотальне маніпулювання свідомістю, коли має місце зміна цінностей, певна зневіра, розчарування населення, розширюється соціальна несправедливість.

Час іде вперед, суспільство розвивається, а, отже, демократичні процеси у державі потребують вироблення нових суспільних вимог до освіти.

Відповідно Закону України «Про загальну середню освіту» (стаття5) виховання громадянина має бути спрямованим передусім на розвиток патріотизму, любові до свого народу, до України. Протягом останніх десятиліть було розроблено низку нормативно-правових документів, щодо патріотичного виховання, це і Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді (травень 2015 р.), Стратегія національно-патріотичного виховання дітей та молоді (2016-2020р.), це і Укази Президента України, листи Міністерства освіти і науки тощо.

Опрацювавши їх, розуміємо, що основні завдання освіти полягають у національній спрямованості змісту освіти, відродженні національних виховних традицій, створенні усіма суб’єктами освітнього простору умов для формування у дитини національного самоусвідомлення.

Що ж таке патріотизм?

Патріоти́зм (від лат. patriaбатьківщина) — громадянське почуття, змістом якого є любов до батьківщини, відданість своєму народові, гордість за надбання національної культури, готовність діяти в інтересах вітчизни та постати на її захист у разі необхідності.

Патріотизм – це гарант захисту країни, держави. В свій час Наполеон Бонопарт писав: „Військових сил недостатньо для захисту країни, тим часом, як країна що захищається народом – непереможна!”

У цьому зв’язку актуальності набуває проблема виховання у юних громадян патріотизму як почуття приналежності до землі, на якій вони живуть, українського народу, гордості за державу, відповідальності за її долю.

Наша Батьківщина – Україна.

/Files/images/patrot/LtycZKb6MVo.jpg

Для нас вона є найкращою країною у світі. Бо ми тут народилась, тут живуть наші батьки і друзі. Ми любимо її за широкі лани, густі діброви, і за те, що завтра під нашим вікном знову розквітне біла акація…

«Багато хто з нас милуються природою,

але не багато хто приймає її до серця…”

Ці чудові слова М.М. Пришвіна є найкращим вираженням значущості природи в нашому житті, необхідності любити і берегти її так само, як ми любимо і бережемо нашу Батьківщину. Для цього потрібно пам'ятати, що живий світ і людина - діти однієї Матері-Природи. А Природа, як Мати, як Батьківщина, у нас одна - єдина і неповторна.

Природа -це зелене вбрання нашої країни. Наші предки залишили нам чудову спадщину у вигляді тисяч сортів і порід рослин і тварин.

Кожен день ми п'ємо молоко корів, їмо хліб, зроблений з жита чи пшениці, одягаємося в одяг з волокон бавовнику чи з вовни овець.

Збільшувати зелене багатство – означає по-справжньому любити Батьківщину. Лісові масиви, або ж навіть той самий окремо каштан чи клен в містах і селах – це не просто краса. Це - чисте повітря, помешкання для більярдів видимих і невидимих живих істот. Усвідомлення важливості і необхідності їх збереження кожним із нас, одне із вагомих складових патріотичного ставлення до Батьківщини.

Допитливий розум дитини і педагогічна майстерність педагога - напряму можуть зробити з учня допитливого мандрівника, активного учасника громадського природоохоронного руху. І чим більше професій пов’язаних з природою, тим більше шансів на її збереження. Зберігаючи природу людина демонструє справжню любов до своєї Батьківщини.

Хороший вислів педагога і письменника Констянтина Ушинського - „Природа – одна із наймогутніших сил у вихованні людини.

Виховання без врахування цієї сили – однобоке виховання”.

Ми повинні пам′ятати, що Україна починається з кожного з нас.
Навчальний заклад має стати для кожної дитини осередком становлення громадянина-патріота України. Адже, патріотизм не закладений в генах, він явище соціальне по своїй природі і тому не успадковується, а формується. Патріотизму не вчать, його виховують.

Сьогодні в першу чергу ставлю перед собою завдання допомогти дітям відчути прихильність, прив’язаність до Батьківщини. Усвідомити любов до України, як найвищу цінність.

Моя ціль, щоб на запитання: а що я зробив нині для України? Не видавалося смішним для молодої людини. А фразу – моя хата скраю, ми не закінчували словами: нічого не знаю, а продовжували так, як це робили наші предки українські козаки – моя хата скраю – першим ворога стрічаю.

Є така думка, що шлях до виховання любові до Батьківщини формується за логікою „від близького до далекого” – від любові до батьків (точніше рідного дому, рідного саду), до дитячого садка, школи, до вулиці, міста, любов до рідної країни.

Неможливо опустити такий факт, як вихавання в сім’ї. Перші життєві уроки дитина отримує у сім’ї, її перші вчителі та вихователі — батько та мати. Всім відомо, що для дитини загальні сімейні повсякденні радощі й прикрості, успіхи та невдачі — це джерело, з якого народжуються чуйність і доброта, дбайливе ставлення до людей та природи. Сім’я дає дитині перші уявлення про добро і зло, про норми моралі, правила життя, перші трудові навички.

Щоб виховати у дитини чуйність, шанобливе ставлення до людей, і природи, батьки самі повинні володіти переліченими якостями.

Я переконана, що завдяки злагодженій роботі педагогів, батьків та громадськості проростають зернятка доброти, співчуття, любові, самопожертви, патріотизму в серцях учнів, а це і є найбільша нагорода за нашу учительську працю.

У нашому закладі система заходів виховання спрямована, як на формування в юннатів бережливого ставлення до природи рідного краю, так на виховання юнната-громадянина, патріота своєї країни. Природа є потужним фактором виховання поваги й любові до своєї Батьківщини, могутнім засобом виховання у дітей ціннісних ставлень, моральних якостей, насамперед національної свідомості.

Згідно навчального плану ЗОЕНЦ проводяться багато свят, бесід, тренінгів, днів пам’яті, проведення тематичних вечорів, зустрічей з видатними людьми, конкурсів, тематичних екскурсій, вікторин, ігор, годин спілкування, бесід тощо. (Масово-виховні заходи: День відкритих дверей, „День захисника України”, „День Матері”, „Козацькі розваги”, „Всесвітній день здоров’я”, „Веселі юннатівські старти”; Дні памяті „День памяті Небесної сотні”, „День пам’яті жертв голодомору”; Відеоелекторії із показом науково-популярних фільмів як еколого-натуралістичного характеру, так і патріотичного спрямування).

Вагомого значення має й практична діяльність вихованців. Через практичні дії формуються почуття відповідальності, екологічно доцільна поведінка, причетність до збереження багатства об’єктів природного та культурного середовища. Участь у впорядкуванні й озелененні територій ЗОЕНЦ, місцевих парків, садів, робота на НДЗД.

Юні натуралісти є активними учасниками еколого-натуралістичних конкурсів, екологічних та природоохоронних акцій : „Голуб Миру”, „Ліси для нащадків”, „Збережи ялинку”, „Первоцвіт”, „Птах року”, „Вчимося заповідувати”; „Україна – сад»”, „В об’єктиві натураліста”, „Українська паляниця”; „Юний селекціонер”, „Квітуча Україна”, „Зоологічна галерея”.

Участь у кожному із перерахованих заходів це збереження і примноження природних ресурсів своєї маленької батьківщини є значним еколого-патріотичним вкладом юних вихованців у справу державної ваги.

З метою формування у вихованців почуття любові до природи, рідного краю педагоги ЗОЕНЦ включають у навчально-виховний процес пізнавальні тематичні екскурсії в навколишнє природне середовище які збагачують духовне життя вихованців, стимулюють бажання більше побачити, більше зробити для збереження довкілля.

Окремої уваги заслуговує волонтерська діяльність колективу екоцентру. Наші юннати взяли активну участь у всеукраїнській акції «Лист солдату». А також підготували вітамінну, лікувальну, екологічно чисту суміш трав’яного чаю під назвою „Будьте здорові” для воїнів Збройних Сил України – солдатів 128 бригади, де діти писали слова побажання воїнам АТО. (був проведений майстер-клас на тему: „Браслети нескоренним”; плели захисну сітку воїнам АТО).

Вже стало традицією, перед світлим святом Пасхи, брати участь у фестивалі Воскресни, Писанко! Ми разом з своїми вихованцями проводили майстер клас „Виготовлення писанок в техніці зернівка”.

Вже два роки поспіль наші вихованці беруть участь у „Всеукраїнському фестивалі патріотичних дій” в м.Києві.(де презентуємо найкращі краєвиди нашої області)

З метою посилення патріотичного виховання учнівської молоді ЗОЕНЦ проводить координаційну роботу в області дитячо-юнацької еколого-патріотичної гри „Паросток”. Започаткованої з 2015 року. За змістом даний творчий проект «Паросток» є інформаційно-ігровим. Учасниками можуть бути учнівські та педагогічні колективи загальноосвітніх та позашкільнавч.закл.

Основні завдання та цілі:

q виховання громадянина-патріота України: формування нового українця, який діє на основі національних та європейських цінностей;

q розширення знань про природу свого краю;

q виховання екологічного мислення; екологічної культури;

q розвиток пізнавального інтересу, логічного мислення;

q виховання бережливого і шанобливого ставлення до традицій українського народу.

До його складу входять три основні розділи, або модулі:

1.Формування життєво-важливих вмінь та навичок;

2. Патріотичні складові;

3.Екологія.

Структура (зміст):
І. Формування життєво-важливих вмінь та навичок
1. Орієнтування на місцевості
1.2 За компасом
1.2. За сонцем та годинником
1.3. За місцевими предметами у лісі
1.4. За місцевими предметами в степу
1.5. За місцевими предметами в населеному пункті
1.6. За поведінкою тварин та птахів
2. Метеорологічні спостереження за природою
ІІ Патріотичні складові
1. Хто такі патріоти?
2. Козацькому роду нема переводу
3. Берегиня. Культура рідної домівки
ІІІ. Екологія
1. Природа рідної землі

Кожний із розділів ділиться на дві частини: теоретичну та ігрову.

Етапи гри:

q очний етап (другий тиждень жовтня) – безпосереднє проведення гри

q заочний етап (жовтень – листопад) — підготовка сторінок літопису «Юннати – юні патріоти»

Місце проведення: територія навчального закладу в якому буде проводитись «Паросток», майданчики на ділянках місцевості з достатньою кількістю місцевих предметів і яскраво виражених форм і деталей рельєфу .

Хочу відмітити, що у 2016 року наші колеги Тячівського райЕНЦу отримали перше місце за участь у цій грі.

У висновку хочу відміти, що патріотизм – це коли ти не соромишся своєї збірної з футболу, навіть після провального матчу. Патріотизм – це кожний день, проведений працівником-спеціалістом на державній службі. Патріотизм – це кожний «привіт» у відповідь на «прівєт» І, без сумніву, патріотизм – це чудове почуття гумору, яке допомагає пережити нам, українцям, будь-які негаразди.

Отже, національно-патріотичне виховання має бути ненав’язливим, як природним, наскрізним.

В цьому контексті потрібно більше використовувати потужності і мережі інтернет, шукати нові технології, і що важливе, більше довіряти нашим дітям активніше їх долучати до пошуку і розробки цих технологій, адже ніде правди діти, вони йдуть в цьому плані попереду нас.

На мою думку, важливим чинником формування свідомості підлітків є сім`я, родинне виховання - це природна і постійно діюча ланка виховання, що обумовлює розвиток людини на всіх стадіях її життя.

Особливу відповідальність за виховання молодого покоління мають взяти на себе засоби масової інформації. На сьогоднішній день вони відіграють найбільшу роль в формуванні дитячої свідомості. Тому, вони мають нести позитивну інформацію, яка створювала б позитивний настрій, віру в світле майбутнє і впевненість в завтрашньому дні, а також популяризацію української мови, як єдиної державної. Без мови немає нації, без нації немає держави.

Нам, педагогам надалі сприяти посиленню позакласної, гурткової роботи з національно-патріотичного виховання, а також патріотично-виховної роботи під час літніх таборувань шляхом сприяння залученню та підготовці до цієї праці відповідних фахівців.

І якщо хоч якесь зернятко моралі проросте в серцях наших учнів – то це буде нашим маленьким внеском у загальнодержавну справу виховання нового покоління українського народу.

На завершення хочу сказати словами одного з моральних авторитетів нашої нації…На разі, дуже часто і в регіонах, ми кажемо що люди ну просто збайдужілі, якщо в 2014 році було таке піднесення а зараз руки опускаються, то хочеться наголосити що наша позиція педагога - діяльнісна! І те що емоція-спалах це закономірно, і в момент, в цьому місці де падають емоції треба нам всім іще більше працювати і не потоком галасливих фраз, як наголошував Шептицький, а тихою і невтомною працею.

Не зупиняймо свого руху!

Запрошую всіх вас приєднуватись до великої команди з національно-патріотичного виховання, і хочу твердо сказати, що ми, українці, продовжуємо нести свій прапор, а не хрест дорогою на спільний Еверест!!!

Підготувала:

Оксана Кремінь

завідувач відділу
інформаційно-методичної роботи ЗОЕНЦ
Кiлькiсть переглядiв: 1366