Освітня програма відділу екології та природоохоронної роботи ЗОЕНЦ
Вступ
Відділ екології та природоохоронної роботи є структурним підрозділом Закарпатського обласного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді.
Відділ організовує і координує екологічну освіту і виховання у загальноосвітніх школах та позашкільних навчально-виховних закладах області, проводить пропагандистську роботу серед учнівської молоді та дорослих, залучає молодь до активної природоохоронної роботи, участі у екологічних конкурсах і акціях.
Мета відділу – донести до свідомості дітей та юнацтва важливість вивчення та охорони навколишнього природного середовища, надання додаткової екологічної освіти, застосування екологічних знань, навичок на практиці.
Відділ проводить:
· позашкільну освіту, екологічне і трудове навчання та виховання;
· навчально-виховну, суспільно-корисну роботу, навчально-польову практику;
· еколого-натуралістичну роботу серед учнівської та студентської молоді;
Відділ працює згідно затвердженого плану роботи.
Навчально-виховний процес у відділі здійснюється за типовими навчальними планами і програмами МОН. Навчальні програми є профільними.
Відділ організовує роботу:
· гуртків екологічного напрямку;
· екостудії „Дивосвіт”;
· тематичних відео лекторіїв, тренінгів, занять.
Гуртки відділу працюють на базі творчих лабораторій ЗОЕНЦ, дендрологічного парку, квітників, НДЗД, зелених класів, НВК та ЗОШ міста.
Відділ організовує та координує :
Роботу по залученню юннатів ЗОЕНЦ та області до участі у всеукраїнських масово-виховних заходах екологічного напрямку.
Участь юннатів ЗОЕНЦ та області у міжнародних освітніх програмах, організовує і проводить масово-виховні заходи природоохоронного спрямування.
В період літніх канікул проводить навчально-пізнавальні екскурсії, походи, навчально-польові практики.. Проводить оздоровлення дітей, а також масово-виховну роботу навчально-пізнавального характеру.
Стратегічні завдання розвитку відділу
· Забезпечення розвитку екологічно свідомої особистості, формування здорового способу життя вихованців.
· Розвиток екологічної культури, психологічної стійкості вихованців.
· Пошук, розвиток і підтримка обдарованих вихованців. Організація змістовного дозвілля вихованців.
· Створення можливостей для здійснення та реалізації життєвого вибору гуртківців, виховання відповідальності за власний вибір.
· Сприяння самореалізації учнівської молоді шляхом розкриття та
реалізації їх здібностей, розвитку природних задатків.
Мета та завдання освітнього процесу у відділі:
Метою освітнього процесу у відділі екології та природоохоронної роботи ЗОЕНЦ є розвиток здібностей дітей та молоді у сфері екології та природоохоронної діяльності, вмінь і навичок, необхідних для їх соціалізації, подальшої само- та професійної реалізації.
Основними завданнями є:
· виховання екологічної культури та екологічно свідомої особистості;
· виховання у вихованців шанобливого, не споживацького ставлення до природи;
· створення умов для творчого, інтелектуального, духовного і фізичного розвитку вихованців;
· здобуття вихованцями первинних професійних навичок і вмінь;
· формування у юннатів свідомого й відповідального ставлення до всього живого, власного здоров'я та здоров'я оточуючих, навичок безпечної поведінки;
· задоволення освітньо-культурних потреб вихованців;
· задоволення потреб юннатів у професійному самовизначенні і творчій самореалізації;
· пошук, розвиток та підтримка здібних, обдарованих і талановитих вихованців;
· організація змістовного дозвілля вихованців, пошук його нових форм і методів;
· формування здорового способу життя вихованців, учнів і слухачів;
· здійснення інформаційно-методичної та організаційно-масової роботи екологічного спрямування.
Головні принципи освітнього процессу відділу:
· гуманізація, що визначає пріоритети завдань творчої самореалізації особистості, її виховання, створення умов для вияву обдарованості і талантів здобувачів освіти, формування гуманної особистості;
· єдність загальнолюдських , національних та екологічних цінностей;
· науковість і системність, що полягає в забезпеченні оптимальних умов для інтегруючої функції освітніх процесів в умовах досягнення основної мети позашкільної освіти;
· безперервність, наступність та інтеграція, що забезпечує єдність всіх ланок освіти;
· об’єднання зусиль закладів позашкільної освіти з іншими закладами та організаціями;
· цілісність і наступність позашкільної освіти, спрямованої на поглиблення та конкретизацію освітнього процесу;
· багатоукладність і варіативність, що передбачає можливість широкого вибору змісту, форми і засобів позашкільної освіти;
· добровільність і доступність, що передбачає право вибору та доступності в забезпеченні потреб абсолютності у творчій самореалізації, духовному самовдосконаленні, здобутті додаткових знань, умінь та навичок, підготовки до активної професійної та громадської діяльності;
· самостійність і активність особистості;
· практична спрямованість, що передбачає набуття здобувачами освіти певних умінь і навичок.
Зміст освітнього процессу у відділіґрунтується на засадах особистісного замовлення дітей і їх батьків. Ці замовлення постійно розвиваються, варіюються, в чому і простежується безперервна динамічність позашкільної освіти у відділі, її нестандартність та варіативність. Освітній процес у відділі здійснюється за одним або кількома напрямами.
Перспективний план розвитку відділу екології та природоохоронної роботи ЗОЕНЦ
1. Надання практичної і методичної допомоги педколективам навчально-виховних закладів області у здійсненні природоохоронної роботи, екологічної освіти і виховання школярів.
2. Підтримання дієвих зв’язків відділу з державними та громадськими екологічними природоохоронними структурами, організаціями України та зарубіжжя.
3. Участь у Всеукраїнських екологічних проектах, трудових акціях та суспільно-корисній роботі, масових еколого-біологічних конкурсах, виїзних формах навчання.
4. Організація та проведення обласних заходів екологічного спрямування.
5. Продовження роботи юннатівського самоврядування.
6. Продовження природоохоронної діяльності дитячого лялькового екологічного театру „Екознайки”.
7. Висвітлення в ЗМІ, сайтах НЕНЦ, ЗІППО та соціальних сітках питань, що стосуються природоохоронної роботи, екологічної освіти і виховання молоді.
8. Ведення літопису проведеної роботи.
9. Впровадження інтерактивних методів у роботу відділу (екологічні тренінги,лісова педагогіка, ігрова діяльність).
10. Організація роботи екологічної вітальні для вихованців відділу та учнів шкіл міста.
Очікувані результати реалізації освітньої програми
Як результат реалізації освітньої програми є сформованість у вихованців,учнів і слухачів пізнавальної, практичної, творчої і соціальної та екологічної компетентностей.
- Пізнавальні компетентності передбачають оволодіння поняттями та знаннями з екологічних та природоохоронних знань; основ характеристики явищ і процесів життя у навколишньому природному світі; набуття знань морально-психологічних якостей, способів організації змістовного дозвілля.
- Практичні компетентності передбачають формування різноманітних. Природоохоронних вмінь і навичок, здатності реалізовувати і захищати свої права, орієнтуватися у соціальних відносинах, встановлювати зв’язки між подіями і явищами, формулювати, висловлювати та доводити власну думку, позицію.
- Творчі компетентності передбачають набуття досвіду власної творчої діяльності з різних галузей знань, розв’язання творчих завдань, здатності проявляти творчу ініціативу; розвиток дослідницьких здібностей, системного, просторового і логічного мислення, уяви, фантазії; потреби у творчій самореалізації та духовному вдосконаленні.
- Соціальні компетентності орієнтовані на досягнення високого рівня освіченості і вихованості; емоційний, фізичний та інтелектуальний розвиток; формування позитивних особистісних якостей (самостійність, наполегливість,працелюбство та ін.), ціннісного ставлення до себе та інших, вміння працювати в колективі. Розвиток здатності до професійного самовизначення. Творчого становлення. Формування громадянського поведінки, патріотизму, любові до України.
- Екологічні компетентності направленні на здатність особистості до ситуативної діяльності в побуті та природному оточенні, за якої набуті екологічні знання, навички, досвід і цінності актуалізуються в умінні приймати рішення, виконувати відповідні дії, нести відповідальність за прийняті рішення, усвідомлюючи їх наслідки для довкілля
Кiлькiсть переглядiв: 435