Освітня програма відділу екології та природоохоронної роботи ЗОЕНЦ

Вступ

Відділ екології та природоохоронної роботи є структурним підрозділом Закарпатського обласного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді.

Відділ організовує і координує екологічну освіту і виховання у загальноосвітніх школах та позашкільних навчально-виховних закладах області, проводить пропагандистську роботу серед учнівської молоді та дорослих, залучає молодь до активної природоохоронної роботи, участі у екологічних конкурсах і акціях.

Мета відділу донести до свідомості дітей та юнацтва важливість вивчення та охорони навколишнього природного середовища, надання додаткової екологічної освіти, застосування екологічних знань, навичок на практиці.

Відділ проводить:

· позашкільну освіту, екологічне і трудове навчання та виховання;

· навчально-виховну, суспільно-корисну роботу, навчально-польову практику;

· еколого-натуралістичну роботу серед учнівської та студентської молоді;

Відділ працює згідно затвердженого плану роботи.

Навчально-виховний процес у відділі здійснюється за типовими навчальними планами і програмами МОН. Навчальні програми є профільними.

Відділ організовує роботу:

· гуртків екологічного напрямку;

· екостудії „Дивосвіт”;

· тематичних відео лекторіїв, тренінгів, занять.

Гуртки відділу працюють на базі творчих лабораторій ЗОЕНЦ, дендрологічного парку, квітників, НДЗД, зелених класів, НВК та ЗОШ міста.

Відділ організовує та координує :

Роботу по залученню юннатів ЗОЕНЦ та області до участі у всеукраїнських масово-виховних заходах екологічного напрямку.

Участь юннатів ЗОЕНЦ та області у міжнародних освітніх програмах, організовує і проводить масово-виховні заходи природоохоронного спрямування.

В період літніх канікул проводить навчально-пізнавальні екскурсії, походи, навчально-польові практики.. Проводить оздоровлення дітей, а також масово-виховну роботу навчально-пізнавального характеру.

Стратегічні завдання розвитку відділу

· Забезпечення розвитку екологічно свідомої особистості, формування здорового способу життя вихованців.

· Розвиток екологічної культури, психологічної стійкості вихованців.

· Пошук, розвиток і підтримка обдарованих вихованців. Організація змістовного дозвілля вихованців.

· Створення можливостей для здійснення та реалізації життєвого вибору гуртківців, виховання відповідальності за власний вибір.

· Сприяння самореалізації учнівської молоді шляхом розкриття та

реалізації їх здібностей, розвитку природних задатків.

Мета та завдання освітнього процесу у відділі:

Метою освітнього процесу у відділі екології та природоохоронної роботи ЗОЕНЦ є розвиток здібностей дітей та молоді у сфері екології та природоохоронної діяльності, вмінь і навичок, необхідних для їх соціалізації, подальшої само- та професійної реалізації.

Основними завданнями є:

· виховання екологічної культури та екологічно свідомої особистості;

· виховання у вихованців шанобливого, не споживацького ставлення до природи;

· створення умов для творчого, інтелектуального, духовного і фізичного розвитку вихованців;

· здобуття вихованцями первинних професійних навичок і вмінь;

· формування у юннатів свідомого й відповідального ставлення до всього живого, власного здоров'я та здоров'я оточуючих, навичок безпечної поведінки;

· задоволення освітньо-культурних потреб вихованців;

· задоволення потреб юннатів у професійному самовизначенні і творчій самореалізації;

· пошук, розвиток та підтримка здібних, обдарованих і талановитих вихованців;

· організація змістовного дозвілля вихованців, пошук його нових форм і методів;

· формування здорового способу життя вихованців, учнів і слухачів;

· здійснення інформаційно-методичної та організаційно-масової роботи екологічного спрямування.

Головні принципи освітнього процессу відділу:

· гуманізація, що визначає пріоритети завдань творчої самореалізації особистості, її виховання, створення умов для вияву обдарованості і талантів здобувачів освіти, формування гуманної особистості;

· єдність загальнолюдських , національних та екологічних цінностей;

· науковість і системність, що полягає в забезпеченні оптимальних умов для інтегруючої функції освітніх процесів в умовах досягнення основної мети позашкільної освіти;

· безперервність, наступність та інтеграція, що забезпечує єдність всіх ланок освіти;

· об’єднання зусиль закладів позашкільної освіти з іншими закладами та організаціями;

· цілісність і наступність позашкільної освіти, спрямованої на поглиблення та конкретизацію освітнього процесу;

· багатоукладність і варіативність, що передбачає можливість широкого вибору змісту, форми і засобів позашкільної освіти;

· добровільність і доступність, що передбачає право вибору та доступності в забезпеченні потреб абсолютності у творчій самореалізації, духовному самовдосконаленні, здобутті додаткових знань, умінь та навичок, підготовки до активної професійної та громадської діяльності;

· самостійність і активність особистості;

· практична спрямованість, що передбачає набуття здобувачами освіти певних умінь і навичок.

Зміст освітнього процессу у відділіґрунтується на засадах особистісного замовлення дітей і їх батьків. Ці замовлення постійно розвиваються, варіюються, в чому і простежується безперервна динамічність позашкільної освіти у відділі, її нестандартність та варіативність. Освітній процес у відділі здійснюється за одним або кількома напрямами.

Перспективний план розвитку відділу екології та природоохоронної роботи ЗОЕНЦ

1. Надання практичної і методичної допомоги педколективам навчально-виховних закладів області у здійсненні природоохоронної роботи, екологічної освіти і виховання школярів.

2. Підтримання дієвих зв’язків відділу з державними та громадськими екологічними природоохоронними структурами, організаціями України та зарубіжжя.

3. Участь у Всеукраїнських екологічних проектах, трудових акціях та суспільно-корисній роботі, масових еколого-біологічних конкурсах, виїзних формах навчання.

4. Організація та проведення обласних заходів екологічного спрямування.

5. Продовження роботи юннатівського самоврядування.

6. Продовження природоохоронної діяльності дитячого лялькового екологічного театру „Екознайки”.

7. Висвітлення в ЗМІ, сайтах НЕНЦ, ЗІППО та соціальних сітках питань, що стосуються природоохоронної роботи, екологічної освіти і виховання молоді.

8. Ведення літопису проведеної роботи.

9. Впровадження інтерактивних методів у роботу відділу (екологічні тренінги,лісова педагогіка, ігрова діяльність).

10. Організація роботи екологічної вітальні для вихованців відділу та учнів шкіл міста.

Очікувані результати реалізації освітньої програми

Як результат реалізації освітньої програми є сформованість у вихованців,учнів і слухачів пізнавальної, практичної, творчої і соціальної та екологічної компетентностей.

- Пізнавальні компетентності передбачають оволодіння поняттями та знаннями з екологічних та природоохоронних знань; основ характеристики явищ і процесів життя у навколишньому природному світі; набуття знань морально-психологічних якостей, способів організації змістовного дозвілля.

- Практичні компетентності передбачають формування різноманітних. Природоохоронних вмінь і навичок, здатності реалізовувати і захищати свої права, орієнтуватися у соціальних відносинах, встановлювати зв’язки між подіями і явищами, формулювати, висловлювати та доводити власну думку, позицію.

- Творчі компетентності передбачають набуття досвіду власної творчої діяльності з різних галузей знань, розв’язання творчих завдань, здатності проявляти творчу ініціативу; розвиток дослідницьких здібностей, системного, просторового і логічного мислення, уяви, фантазії; потреби у творчій самореалізації та духовному вдосконаленні.

- Соціальні компетентності орієнтовані на досягнення високого рівня освіченості і вихованості; емоційний, фізичний та інтелектуальний розвиток; формування позитивних особистісних якостей (самостійність, наполегливість,працелюбство та ін.), ціннісного ставлення до себе та інших, вміння працювати в колективі. Розвиток здатності до професійного самовизначення. Творчого становлення. Формування громадянського поведінки, патріотизму, любові до України.

- Екологічні компетентності направленні на здатність особистості до ситуативної діяльності в побуті та природному оточенні, за якої набуті екологічні знання, навички, досвід і цінності актуалізуються в умінні приймати рішення, виконувати відповідні дії, нести відповідальність за прийняті рішення, усвідомлюючи їх наслідки для довкілля

Кiлькiсть переглядiв: 435