Лісова педагогіка „Вивчаємо ліс у лісі”

/Files/images/_DSC3455.JPG

Природа – це найкраща з книг,

написана на особливій мові.

Цю мову треба вивчати.

Н.Г. Гарін-Михайлівський

В сучасному світі, світі високих технологій і нещадного знищення природи, екологічна освіта і виховання стає дуже важливою частиною нашого життя. Всі ми знаємо, що виховувати і навчати необхідно починати з раннього дитинства. Ми звикли, що вчити повинен тільки вчитель, а навчатись – діти.

1-2 лютого 2017 року в Ужгороді відбулось навчання дорослих людей різного віку, які не є вчителями загальноосвітніх шкіл. До нього були запрошені не тільки педагоги позашкільники екологічних центрів Закарпатської області, а й спеціалісти державних лісогосподарських підприємств області, керівники шкільних лісництв. Протягом двох днів громадська організація АГЕНТСТВО СПРИЯННЯ СТАЛОМУ РОЗВИТКУ КАРПАТСЬКОГО РЕГІОНУ «ФОРЗА» в рамках проекту «FORSOC: Ліси для суспільства – ліси без бар’єрів» на базі Закарпатського обласного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді проводила семінар-тренінг з лісової педагогіки.

Що таке Лісова педагогіка? Це навчання про ліс безпосередньо в лісі. Лісова педагогіка як частина екологічної освіти – це вчення про лісову екосистему та освіта людини щодо сталого способу життя на прикладі лісу. Діяльність лісової педагогіки націлена на усі цільові аудиторії, особливо на дітей та молодь. Вона забезпечує не тільки знання, але й задіює емоційний стан людини, сприяє набуттю навичок і цілісного розвитку особистості.

Лісова педагогіка використовує елементи пригодницького навчання, процес якого включає насамперед ігрові моменти, коли діти відчувають ліс із залученням усіх органів чуття для кращого сприйняття інформації та набуття емоційного досвіду. Лісова педагогіка у процесі навчання використовує методи розвитку творчого і дослідницького навчання та критичного мислення, роботу в команді, літературні та художні прийоми, музичну терапію, роботу з використанням натуральних матеріалів, трудову діяльність, заходи у лісі та інші інтерактивні підходи навчання.

Семінар-тренінг проводили сертифіковані тренери з України, які пройшли навчання у Словаччині. Це Леся Лойко, Світлана Купцова, Юрій Дербаль, Наталья Волошина та Алла Самойлова. Учасники мали можливість ознайомитись з методичними аспектами та заходами лісової педагогіки, що сприятиме набуттю теоретичного і практичного досвіду інтерактивної роботи з учнями в лісі.

33 учасники тренінгу, що вже мають досвід роботи з дітьми або планують розпочати працювати в цьому напрямку, дізнались багато нового і корисного для себе. У майбутньому вони зможуть проводити тематичні екскурсії-заняття в лісі, парку або просто у сквері з дітьми різного віку, із студентами, сім’ями з дітьми та пенсіонерами. Протягом першого дня навчання „учні” отримували методичні та практичні рекомендації щодо проведення занять. Всі мали змогу спробувати на собі всі ті інтерактивні методи, які вони будуть застосовувати у своїй роботі. Лісова педагогіка пропонує використовувати всі органи чуття, а також „голову”, „серце” та „руки” для пізнання навколишнього природного середовища. Наприкінці тренінгу учасники поділились своїми враженнями і зауважили, що отримані знання та навички можна застосувати як готовий план (конспект) заняття чи екскурсії, доповнивши та збагативши його.

Звичайно ж, наприкінці семінару кожен учасник і кожна учасниця справедливо отримали сертифікат за активну участь, до якого додалися ще й методичні матеріали – збірка ігор лісової педагогіки та матеріали навчальної програми «Лісовий гід», а також сувеніри «Я люблю ліс».
Сподіваємося, що усі учасники та учасниці використовуватимуть знання та напрацювання, отримані під час семінару, у себе в сімʼях, громадах, під час роботи з дітьми та усіма іншими цільовими аудиторіями.

/Files/images/_DSC3168.JPG

/Files/images/_DSC3225 (1).JPG

/Files/images/_DSC3238.JPG

/Files/images/DSCN0847.JPG

/Files/images/DSCN1231.JPG

Завідувач відділу екології та природоохоронної роботи - Самойлова А.В.

Відгук учасника семінару-тренінгу

«Ліс прохає:

Людино, бережи мене.

Я – краса твоєї рідної землі,

Цілющі джерела і чисте повітря.

Я – твоя зелена аптека і відпочинок,

Прохолодний затінок в літню спеку

І тепло твого вогнища в холодну пору.

Я твій дім, твої меблі та інші речі.

Я дошка твоєї колиски і домовини.

Людино, шануй мене.»

1-2 лютого 2017 року я взяла участь у семінарі-тренінгу з лісової педагогіки, який проводили члени ГО «Форза» для керівників учнівських лісництв області, педагогів та лісівників. З якою метою я прийшла на семінар? Я є прихильником и традиційних методів і форм навчання дітей, так як довгий час пропрацювала в загальноосвітній школі. А на семінар прийшла познайомитися із нетрадиційними формами роботи з дітьми, інтерактивними формами навчання.

Під час семінару нас спочатку познайомили із поняттям що таке лісова педагогіка, на які вікові категорії вона розрахована, які цілі ставить лісова педагогіка.

Лісова педагогіка – це складова сучасної екологічної освіти, яка розкриває знання про ліс в ігровій формі, задіює усі види чуття, дозволяє робити відкриття, спостереження та дослідження природи, і краще пізнати та зрозуміти її. Вона сприяє розвитку всіх аспектів цілісної особистості оскільки у процесі навчання беруть участь когнітивна (голова), соціально-афективна (серце) і психомоторна (руки) сторони людини. І саме головне, без чого не може обійтись лісова педагогіка, це – без лісу, оскільки ліс є і середовищем навчання, і предметом вивчення, і метою навчання, і чудовим практичним матеріалом. Дуже цікавими були практичні завдання з лісової педагогіки. Зокрема, «Мапа понять», «Правила поведінки в лісі», «Лісова брама», «Лісові яруси», «Ксилофон», «Кажани і метелики», «Артоб’єкт». Також нам запропонували розрізнити різні за смаком - продукти, за запахом - речовини, а також впізнавати на слух звуки тварин, розпізнавати на дотик предмети. Також мені сподобалася вправа по виготовленню книжечки про один вид дерева. Якщо навчити юннатів це робити, то вони можуть підготувати кожен власну картотеку дерев певної екосистеми (парку, дендрарію, скверу, ділянки лісу тощо). Цікаво було працювати в групі. Нашій групі випало розповісти про дуб. Ми назвали команду «Веселі дубочки». З цим завданням ми справилися. А наступне завдання було таке: скласти проект навчально-пізнавальної екскурсії на тему «Ліс і вода» для людей похилого віку. Ми старалися в своєму проекті використати ігри із лісової педагогіки, а саме «Шишкофон», «Рибалка», «Впізнай звуки природи», а також ігри із власного досвіду – «Літні дендрологи». Всі дуже добре справились із цим завданням.

Ну і саме приємне для нас як для педагогів було вручення сертифікатів про участь у семінарі-тренінгу і подарунків – літератури про лісову педагогіку. Це і збірник інтерактивних ігор, брошурки про ліс, навчальний посібник освітньої програми «Лісовий гід», папка для збору матеріалів із лісової педагогіки.

Я дуже вдячна організаторам семінару за таке навчання. Я думаю, що у нашому Закарпатському еколого-натуралістичному центрі учнівської молоді все, чому ми навчились на тренінгу, використаємо у своїй роботі із нашими юними натуралістами. І в мене вже є деякі ідеї.

Методист відділу екології та природоохоронної роботи Трацевська Л.М.

/Files/images/DSCN9320.JPG

/Files/images/DSCN9276.JPG

Кiлькiсть переглядiв: 26